VILNIAUS
ŠVENTOSIOS DVASIOS BAŽNYČIOS
VARGONAI (ADAM GOTTLOB CASPARINI 1776)
1776
m. garsaus meistro iš Karaliaučiaus Adamo Gottlobo Casparini pastatyti Vilniaus
Šventosios Dvasios bažnyčios vargonai vienas vertingiausių Lietuvos ir
Europos kultūros paminklų.
1.
Kas buvo Casparini, jo veikla
XVII XVIII a. Europoje buvo gerai žinoma vargonų meistrų Casparini
pavardė. Pirmasis žinomas šios giminės atstovas buvo vargonų meistras Adam
Casparas, gyvenęs ir dirbęs Silezijoje XVII a. I p. Ypač plačiai buvo žinomas
jo sūnus Johannas (1623 1706). Jaunas atvykęs į Italiją, ten jis dirbo
daugelį metų, net savo vardą bei pavardę pakeitė pasivadino Eugenu Casparini.
Šiuo vardu jis ir įėjo į Europos vargonų kultūros istoriją. E. Casparini
pagarsėjo kaip išmoningas, pilnas idėjų meistras. Jis italų vargonų tradicijas
praturtino Vidurio Europos pasiekimais ir atvirkščiai parnešė į Vidurio
Europą saulėtos Italijos vargonų ypatumus. Pasižymėjo E. Casparini ir kaip
naujų konstrukcijų vargonų išradėjas. Savo kūrybinę dvasią jis perdavė sūnui
Adamui Horacijui (1676 1745) bei anūkui Adamui Gottlobui (1715 1788).
Šis, kaip ir jo senelis, pasižymėjo ryškiu charakteriu. Jaunystėje pasimokęs
tėvo dirbtuvėje, vėliau padirbėjęs pas kitus žymius to meto meistrus, tame
tarpe pas garsųjį Heinrichą Gottfriedą Trostą (1681 1759), 1742 m. pelnė
privilegijuoto dvaro vargonų meistro titulą Karaliaučiuje. Karaliaučiuje
ir aplinkinių miestų bei kaimų bažnyčiose jis pastatė kelias dešimtis vargonų,
amžininkų labai aukštai įvertintų. Kelis vargonus pastatė ir Lietuvoje.
Deja, laikas Casparini giminės kūriniams buvo negailestingas. Iki mūsų dienų
išliko tik kelių vargonų fragmentai. Vienintelis išlikęs beveik nepakeistas
ir nesudarkytas šios garsios, Europos kultūrai daug nusipelniusios, giminės
kūrinys stovi Vilniaus Šventosios Dvasios bažnyčioje.
2.
Apie vargonus
Vargonai turi du manualus ir pedalus, 31 registrą bei tris pagalbinius
įrenginius: akustinį būgną, skambučius ir dvejų su puse oktavos kariljoną.
Pagal tą metą tai buvo didelis instrumentas. Vargonų korpusą A. G. Casparini
dirbo vietos meistrams talkininkaujant. Jo fasadą grakščiais barokiniais
drožiniais išpuošė taip pat vietos meistrai. Vilniaus skulptorių rankos
sukūrė ir karaliaus Dovydo bei septynias angelų skulptūras, apvainikuojančias
visą fasadą. Vargonų fasadas, tiek korpuso rėmai, tiek drožiniai bei skulptūros,
buvo nudažyti keliomis spalvomis bei paauksuoti. Vėliau, per du su viršum
šimtmečius fasadas nekartą buvo perdažytas, tačiau restauratoriams pavyko
vėlesnius sluoksnius pašalinti ir atidengti pirmykštę dramblio kaulo spalvą.
Vargonų įranga oro skirstymo dėžės, mechanikos detalės, klaviatūros, vamzdžiai
buvo pagaminta Karaliaučiuje ir atvežta į Vilnių.
Visi vargonai padirbti iš rinktinių medžiagų. Tai, kas vadinama vargonų
širdimi oro skirstymo dėžės, mechanika yra ąžuoliniai, korpusas ir medžio
vamzdžiai pušiniai. Klaviatūros buvo dengtos juodmedžiu. Nors jos neišliko,
tačiau buvo atkurtos pagal originalios A. G. Casparini darbo klaviatūros
likučius, saugomus Bartuose (dab. Lenkijoje).
Metaliniai vargonų vamzdžiai padirbti iš alavo ir švino lydinio. Fasado
vamzdžiams panaudotas beveik grynas labai geros rūšies alavas, todėl jie
yra skambūs, tvirti ir dailaus atspalvio. Vamzdžiams, kurie yra vargonų
viduje, panaudotas žemesnio procento lydinys. Jame yra daugiau švino, metalas
minkštesnis, tačiau skarda gana stora. Todėl šie vamzdžiai yra tiek tvirti,
kad iki šiol puikiausiai išsilaikė.
Neišliko šiuose vargonuose tik vieno, liežuvėlinio registro Vox Humana
vamzdžiai. Jis bus atkurtas pasiremiant kitų to meto Lietuvos meistrų
pavyzdžiais. Šio registro atkūrimas įtrauktas į tarptautinę Truesound
programą, finansuojamą Europos Komisijos. Plačius akustinius bei metalo
tyrimus atlieka net keli moksliniai institutai Vokietijoje, Italijoje, Švedijoje,
o tyrimų rezultatus praktikoje tikrina penkios vargonų firmos iš Italijos,
Olandijos, Latvijos, Švedijos ir Lietuvos.
Žinovai labai vertina A. G. Casparini vargonų dumples, tiksliau, visą jų
sistemą, kurią sudaro šešerios pleištinės dumplės, pastatytos atskiroje
patalpoje. Yra reta, kad dumplių sistema būtų išlikusi originali, nepakeista.
Taigi, Vilniaus Šventosios Dvasios bažnyčios A. G. Casparini vargonai yra
vertingi ir kaip puikus muzikos instrumentas bei meno kūrinys, ir kaip technikos
paminklas, ryškiai parodantis to meto amato pasiekimus.
3.
Apie jau atliktus restauravimo darbus
Parengiamieji vargonų restauravimo darbai pradėti dar 1993 m., kuomet
grupė Lietuvos ir Švedijos istorinių vargonų specialistų nustatė pagrindinius
restauravimo principus. Restauravimo darbai buvo patikėti UAB Vilniaus vargonų
dirbtuvei.
2000 m. Vilniaus Šventosios Dvasios bažnyčia, Lietuvos kultūros ministerija
ir Geteborgo universiteto Vargonų meno centras GOArtas pasirašė bendradarbiavimo
sutartį, pagal kurią sutarta tęsti šių unikalių vargonų tyrinėjimo ir restauravimo
darbus. Į juos įtraukti pripažinti ekspertai iš Lietuvos, Švedijos, Vokietijos,
Italijos.
Švedijos pusės lėšomis padaryta išsami dokumentacija, kurios parengimas
kainavo per 500.000 Švedijos kronų. Lietuvos vyriausybė Casparini vargonų
restauravimui skyrė 540 tūkst. litų. 2000 m. pastačius pastolius buvo dezinfekuotas
visas vargonų korpusas bei medinės vargonų choro dalys, restauruota vargonų
korpuso konstrukcija. Tai kainavo 140 tūkst. litų. 2002 2003 m. restauruoti
vargonų fasado elementai: pašalinus ankstesnius dažų sluoksnius, atidengta
originali polichromija. Šie darbai kainavo 190 tūkst. litų. Taip pat restauruoti
ir rekonstruoti barokiniai drožiniai, kurie kainavo 60 tūkst. litų. 2002
2005 m. restauruotas ir pats instrumentas: dumplės, ortakiai, oro skirstymo
dėžės, atkurtos klaviatūros, mechanika. Šie darbai atsiėjo 150 tūkst. litų.
2005 m. lapkričio 29 d. buvo išbandyta mechanika ir išgirsti pirmieji garsai.
Tačiau restauravimo darbai dar nebaigti reikia restauruoti polichromiją,
skulptūras, drožybą, auksuoti vargonų fasado karnizus bei drožinius, atlikti
sudėtingus vamzdyno restauravimo ir intonavimo darbus. Tik tada bus galima
išgirsti tikrą vargonų skambesį bei įvertinti jų grožį. 2006 m. Kultūros
ministerijai įgaliojus, VšĮ Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūra atidarė
specialią sąskaitą lėšoms vargonų restauravimui kaupti, o 20072008 m. parengė
veiksmų planą skirtą šių vargonų vertei ir muzikai propaguoti bei ieškoti
potencialių rėmėjų. Pagal šį planą jau įvyko keletas pasitarimų su Švedijos
ir JAV ambasadomis bei Lenkijos kultūros centru Vilniuje, nuolat rengiami
šviečiamieji vargonų koncertai.
2010 m. gegužės
mėn. 21 d. Vilniaus Šventosios Dvasios Dominikonų bažnyčios zakristijoje
vyko tarptautinis seminaras, skirtas autentiškųjų A. G. Casparini vargonų
restauracijos organizavimo klausimams aptarti.
TIKSLINIŲ
LĖŠŲ A. G. KASPARINIO
(CASPARINI) VARGONAMS RESTAURUOTI SĄSKAITA
Banko adresas mokėtojams litais: Vilniaus
senamiesčio atnaujinimo agentūros sąskaita LT44 7044 0600 0031 0579 AB SEB
Vilniaus bankas, Gedimino pr. 12, LT-01103 Vilnius.
Banko
adresas mokėtojams eurais: AB SEB Vilniaus Bankas, Gedimino pr. 12, LT-01103
Vilnius, Lietuva SWIFT: CBVI LT 2X, at Dresdner Bank, Frankfurtas, SWIFT:
DRES DE FF Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūrai (angl. Vilnius Old
Town Renewal Agency), sąskaitos Nr. LT44 7044 0600 0031 0579.
4.
Kokia bus A. G. Casparini vargonų restauravimo nauda ir reikšmė
Vargonai yra tradicinis Europos aukštos miesto kultūros atributas. Jų
restauravimui skirtinas išskirtinis dėmesys. Tai, kad A. G. Casparini vargonai
išliko iki mūsų dienų yra neįkainojama likimo dovana. Nedaug Europos valstybių
sostinių gali pasidžiaugti turinčios tokius senus, vertingus ir gerai išsilaikiusius
vargonus. Casparini vargonų meninę ir istorinę vertę liudija ir tai, kad
garsioji Ročesterio (JAV) universiteto Eastman School of Music, sumaniusi
pasistatyti kurių nors vertingiausių istorinių Europos vargonų kopiją, pasirinko
būtent Vilniaus A. G. Casparini šedevrą.
Atkartodama senovinį vargonų gamybos procesą, kad galėtų išgauti garsą,
būdingą vėlyvojo baroko instrumentams, Ročesterio (JAV) Istmeno aukštoji
muzikos mokykla (Eastman School of Music), pasitelkusi į pagalbą Švedijos
istorinių vargonų ekspertus, Ročesterio katedroje pastatė Vilniaus A. G.
Kasparinio vargonų kopiją. 2008 m. spalį įvyko šių vargonų inauguracija.
Naujieji Ročesterio vargonai yra kol kas vieninteliai JAV, atkurti aštuonioliktame
amžiuje Vidurio ir Šiaurės Europoje vyravusiu stiliumi.
Nėra
abejonių, kad restauravus Šventosios Dvasios bažnyčios
A. G. Casparini vargonus,
Vilnius taps reikšmingu Europos vargonų kultūros centru.