PLYTOS
GOTIKINIAME MŪRE LIETUVOJE
Mediena
ir plytos yra pagrindinės istoriškai tradicinės statybinės medžiagos Lietuvoje.
Plyta tai stačiakampio gretasienio formos gaminys mūrijimui. Ilgoji plytos
kraštinė vadinama ilginiu, o trumpoji trumpiniu.
Pirmosios
molio (keraminės) plytos Lietuvoje buvo pradėtos gaminti XIII - XIV a.
plytų gamyba ir mūrijimo menas atėjo į Lietuvą iš Vokietijos ir Lenkijos.
Pirmiausiai plytos buvo naudojamos pilių, bažnyčių ir vienuolynų statybai.
XIV a. pabaigoje Lietuvą pasiekė XII a. Prancūzijoje kilęs ir po Vakarų
Europą pasklidęs gotikos stilius, kuris
Lietuvoje užtruko iki XVI a. pabaigos. Gotikos laikais iš plytų buvo išmūrijamos
ypač sudėtingos konstrukcijos ir meniškos architektūrinės formos.
Plytų
dydžiai laikomi vienu svarbiausių šios statybinės medžiagos rodiklių,
pagal kurį daugelyje šalių netgi datuojami pastatai. Plytų dydžiui apibrėžti
patogumo sumetimais naudotas pėdos ilgis ~ 30 cm. Pagal šią sistemą plytos
ilgis buvo apie 30 cm, plotis apie 15 cm (pusė pėdos ilgio), o plytos
aukštis buvo lygus trečdaliui jos ilgio 15 cm. Visą gotikos laikotarpį
mūsų krašte naudotos dvejopos plytos: stambios, didesnės nei kitose šalyse
ir mažesnio formato, tokios kaip Lenkijoje ir Vokietijoje. XIV a. antroje
pusėje XV a. pradžioje Lietuvos stambiųjų plytų matmenys
buvo 295÷325x140÷160x85÷95 mm; mažesniosios plytos visą laiką
išliko 260÷280x120÷130x78÷91 mm. Ir vienų, ir kitų plytų ilgio bei pločio
santykis buvo didesnis kaip 2. XV a. pabaigoje XV a. pradžioje kai kurių
stambiojo formato plytų proporcijos pasikeitė jų ilgio ir pločio santykis
prilygo 2, pavyzdžiui, 360x180x105 mm.
XV -
XVI a. gaminant plytas, vienoje didžiojoje plokštumoje buvo daromos braukos-grioveliai,
tam kad plytos paviršius nesutrūkinėtų džiovinant. Šie grioveliai dažniausiai
eina išilgai plytos. Jie buvo braukiami pirštais tik ką suformuotoje plytoje.
Gotikinėse plytose galima rasti ir gyvūnų pėdų, ir žmonių pirštų atspaudų.
Gamintojai savo produkciją žymėjo įrėždami ar įspausdami suformuotoje plytoje
savo ženklus. Ženklo gylis priklausė nuo to, ar įspaudimas
buvo padarytas šviežiame molyje, ar pusiau, ar jau beveik išdžiūvusiame.
Plytų spalva priklausė nuo regione gaunamo molio ir galėjo būti nuo sodriai
gelsvos iki blyškiai rausvos. Perdegtos (klinkerinės) juodos
plytos buvo naudojamos mūrui sustiprinti, o tuo pačiu juodomis plytomis
buvo sukuriamas ir tam tikras puošybinis ar semantinis raštas.
Įvairioms
puošybos formoms išgauti buvo gaminamos profilinės plytos.
Lietuvos gotikiniuose pastatuose priskaičiuota apie 140 rūšių profilinių
plytų. Vilniaus Šv. Onos bažnyčioje priskaičiuojama net iki 33 rūšių profilinių
plytų. Pagal paskirtį jos grupuojamos į konstrukcines ir dekoratyvines.
Konstrukcinės profilinės plytos skirtos atskirų pastato dalių, esančių skirtingose
plokštumose, jungimui. Dekoratyvinės profilinės plytos pagal naudojimą skirstomos
į sudarančias profilinius elementus ir pavieniui mūrijamus keraminius elementus.
Profilinius elementus sudarančios plytos buvo skirtos portalams, angokraščiams,
karnizams, nerviūroms, laiptų porankiams. Pavieniui mūrijami keraminiai
elementai buvo skirti puošybai. Kai profilis nesudėtingas, plytos buvo padaromos
medinėse formose, kurių dvi lygios sienelės buvo pakeičiamos specialiomis
figūrinėmis. Sudėtingi reljefiniai gaminiai formuoti atspaudžiant molio
masę specialiose matricose, išpjaustytose iš kieto medžio. Profilinėse plytose,
kaip ir paprastose, darytos braukos, o džiovinimas ir deginimas nesiskyrė
nuo paprastų plytų.
Tarpusavyje
plytos rišamos įvairiai. Ankstyviausių Lietuvoje žinomų mūrinių pastatų
plytos surištos be sistemos. XIII XIV a. I pusei, Lietuvai (ir visam Baltijos
jūros regionui) būdingas vendinis (baltiškasis) plytų rišimo būdas,
kuriam būdinga dviejų ilginių ir vienos trumpinės plytos kaita eilėse. XIV
XVI a. I pusei būdingas gotikinis plytų rišimo būdas, kur
kiekvienoje eilėje keitėsi viena ilginė ir viena trumpinė plyta.
Parengta
pagal straipsnį Lietuvos gotikinių bažnyčių statybos technikos bruožai.
V.Levandauskas ir A.Jankevičienė. 2002 m., konsultuojant inžinieriui-restauratoriui
Petrui Kanevičiui.