Vilniaus architektūra GOTIKA
XII
XV a. susiformavusi Prancūzijoje ir paplitusi visoje Vakarų Europoje gotika
savo konstrukcijų sistema ir puošybos ypatybėmis yra vienas iš labiausiai
nuo Rytų bizantinės architektūros nutolusių architektūros stilių. Todėl
gotikos architektūros išplitimas ryškiausiai simbolizuoja lotyniškosios
Vakarų Europos vienybę. Į Lietuvą gotika atkeliavo XIV a. pabaigoje, apie
150 metų vėliau nei Vakarų Europoje, ir klestėjo iki XVI a. pabaigos. Viduramžiais
Vilniuje susiformavo netaisyklinga radialinio gatvių tinklo struktūra, išlikusi
iki mūsų dienų. Vienas iš kriterijų, pagal kurį Vilniaus senamiestis yra
įtrauktas į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą: Vilnius yra puikus viduramžių
miesto, keletą amžių turėjusio didelę įtaką Rytų Europos architektūros ir
kultūros raidai, pavyzdys. Vilniaus senamiestyje surasta apie 280, Kauno
daugiau kaip 50 gyvenamųjų namų, turinčių gotikos žymių (dažniausiai yra
išlikę gotikiniai rūsiai). Lietuvos gotikiniuose pastatuose priskaičiuota
apie 140 rūšių įvairių profilių plytų, naudojamas gotikinis plytų rišimo
būdas. Mūro sienas remia kontraforsai, sienos dažnai papuoštos tinkuotais
elementais: nišomis, frizinėmis juostomis. Lietuvoje sutinkami gotikiniai
skliautai: puscilindriai, kryžminiai, žvaigždiniai, tinkliniai ir krištoliniai.
Čia populiariausias krištolinių skliautų motyvas aštuonkampės žvaigždės.
Gotikinių bažnyčių išskirtiniai bruožai: grakštumas, lengvumas, daug vertikalių
elementų.
1) Aukštutinė (Gedimino)
pilis.
Vilniaus pilių kompleksas yra Neries ir Vilnelės upių santakoje. Mūrinė
Aukštutinė Gedimino pilis Vilniaus pilių gynybinio komplekso dalis, stovinti
ant 48 m aukščio Gedimino kalno, išmūryta XIV a. vietoj medinės. Pilis atlaikė
intensyvius kryžiuočių antpuolius ir nė karto nebuvo užimta. XV a. pradžioje
pilis sutvirtinta. Ilgainiui Aukštutinė pilis prarado gynybinę reikšmę,
o 1655 m. per karą su Maskva buvo apgriauta. Po to ne kartą rekonstruojama.
Restauruotame, geriausiai išlikusiame, aštuonkampiame vakariniame Gedimino
pilies bokšte įrengta muziejaus ekspozicija, o buvusio ketvirto aukšto grindų
lygyje įrengta apžvalgos aikštelė, nuo kurios atsiveria puikios Vilniaus
panoramos ir matyti dauguma gotikinių pastatų. XX a. devintame dešimtmetyje
konservuoti dalinai išlikę gotikiniai Aukštutinės pilies rezidenciniai rūmai,
esantys priešingoje kalno aikštelės pusėje.
2)
Šv. Mikalojaus bažnyčia.
Šv. Mikalojaus bažnyčia vienas seniausių Lietuvoje išlikusių gotikinių
sakralinių pastatų išmūryta dar prieš Lietuvos krikštą XIV a. į Lietuvą
pakviestiems pranciškonų vienuoliams, Hanzos sąjungos miestų amatininkams
ir pirkliams. Bažnyčios pagrindiniame fasade dominuoja aukštas dantytas
frontonas ir gotikinis portalas, kampus remia įstrižiniai kontraforsai.
Interjere ryškios XVI a. pradžios vėlyvosios gotikos formos. Bažnyčia papuošta
žvaigždiniais ir tinkliniais skliautais. Po XVIII a. rekonstrukcijos pristatytas
rokoko stiliaus vargonų choras, padidinti šoniniai langai. 2002 m. interjere
restauruotas XV a. pabaigos XVI a. pradžios skliautų dekoras ir XVII a.
sieninė tapyba.
3)
Šv. Onos bažnyčia.
Žymiausias ir meniškiausias vėlyvosios gotikos pastatas Lietuvoje. Šv. Onos
bažnyčia Vilniuje pastatyta apie 1495 1501 m. Bažnyčios įkūrimo data laikoma
1501 m. gegužės 22 d., kuri skelbiama Popiežiaus Aleksandro VI privilegijoje
Šv. Onos bažnyčiai. Joje kaip bažnyčios fundatorius minimas Lietuvos Didysis
Kunigaikštis Aleksandras. Bažnyčiai statyti naudotos 33 rūšių profilinės
plytos. Nei vienas gotikinis pastatas neprilygsta jai grakštumu ir puošybos
detalių turtingumu, žaisminga ir savita kompozicija. Šios vienanavės bažnyčios
pagrindiniame fasade dominuoja vertikalūs elementai (profiliuotos bokštų
briaunos, siauri langeliai stačiakampėse nišose, susipinančios liepsninės
arkos), sudarantys kilimo aukštyn įspūdį. Pastato išorė nuo 1581 m. beveik
nepakito, bažnyčios interjeras rekonstruotas XVIII a., o XX a. pradžioje
atlikti dideli pastato tvarkymo darbai.
4)
Bernardinų (Šv. Pranciškaus Asyžiečio) bažnyčia ir vienuolynas.
1469 m. karalius Kazimieras Jogailaitis dovanojo vienuoliams didelį žemės
sklypą. XV a. pabaigoje prie Vilnelės upės pradėti statyti bažnyčia ir vienuolynas
yra vienas didžiausių vėlyvosios gotikos sakralinių pastatų ansamblių Lietuvoje.
Gotikiniai bruožai aukšti smailiaarkiai langai tinkuotose nišose, kontraforsai,
pleištinių arkų motyvai, originali aštuonkampės varpinės ir kampinių bokštelių
puošyba. XVI a. pradžioje išmūrijus miesto gynybinę sieną, bažnyčios ir
vienuolyno pastatai buvo įjungti į bendrą gynybinę sistemą. XVI a. po gaisro
bažnyčia pasipuošė kryžminiais, žvaigždiniais ir krištoliniais skliautais,
bažnyčios ir vienuolyno sienos išpuoštos freskomis. Po XVI XVII a. perstatinėjimų
bažnyčioje matomi renesanso ir baroko stiliaus bruožai: banguoto kontūro
renesansinis frontonas, antkapiniai paminklai, mediniai barokiniai altoriai,
sakykla. Šiuo metu parapijinė bažnyčia restauruojama.
5)
Skaisčiausiosios Dievo Motinos cerkvė.
Skaisčiausiosios Dievo Motinos cerkvę fundavo Didžiojo Kunigaikščio Algirdo
žmona Marija. Pastatyta XIV a. pirmojoje pusėje rusų gyvenamo rajono centre,
prie Vilnelės upės, netoli Šv. Onos ir Bernardinų bažnyčių. 1348 m. cerkvė
pašventinta. XVII a. pradžios T. Makovskio Vilniaus panoramose cerkvė pavaizduota
kaip aukštu dvišlaičiu stogu uždengtas halinis pastatas be kupolo ir kampinių
bokštų. Cerkvės priekinis vakarinis fasadas papuoštas didelėmis smailiomis
arkomis. Gotikinė cerkvės stilistika nesiskiria nuo panoramoje ją supančių
bažnyčių. Tyrinėjant cerkvės išorę išsiaiškinta, kad pastato pagrindinis
ir šoninis fasadai 1864 1868 m. apmūryti nauju plytų sluoksniu. XIX a.
užtinkuotas pirminis mūras išliko rytiniame pastato gale. Restauracijos
metu, nuėmus tinką ir vėlyvuosius apmūrijimo sluoksnius, atrasta daug gotikinių
žymių. Rasti kontraforsų pėdsakai, smailiaarkiai langai ir daug kitų gotikinės
architektūros elementų.
6)
Švč. Mergelės Marijos Ėmimo į Dangų (Pranciškonų Konventualų) bažnyčia.
Bažnyčia stovi Trakų ir Pranciškonų gatvių sankirtoje. Iš XV a. pradžios
ir XVI a. laikotarpių statybos išliko įspūdingas gotikinis bažnyčios portalas,
krištoliniai skliautai pietinėje navoje, šiaurės vakarų kampe išmūrytas
apvalus bokštelis. Bažnyčios sienos puoštos juodų klinkerinių plytų raštu,
o po XVIII a. atliktos pastato rekonstrukcijos bažnyčia pasipuošė baroko
ir rokoko stilių elementais. Nuo tada bažnyčia įgijo naują frontoną ir piliastrus.
Ji grąžinta vienuoliams pranciškonams konventualams 1998 m. 2005 m. restauruotas
Šv. Lauryno koplyčios gotikinis XVI a. plytų mūro fasadas, atstatyti koplyčios
įstrižiniai kontraforsai, atidengta ir restauruota XVIII a. sieninė tapyba
koplyčios frontone.
7)
Namas (Pilies g. 12).
Namas stovi šalia buvusio Valdovų kelio, vedančio į netoliese stūksančią
pilį. Jį sudaro du sujungti pastatai: šiaurinis stovėjo šonu į gatvę, pietinis
galu į gatvę. Tai XVI a. Vilniaus gyvenamasis namas. Čia gyveno auksakaliai,
vaistininkai, chirurgas. Pirmame aukšte buvo dirbtuvė arba parduotuvė, o
antrame gyvenamosios patalpos. Būdingi gotikiniai elementai: tinkuotas
frizas, papuoštas plytų ornamentu, ir baltu kalkiniu tinku užtrintos nišos.
Per Antrąjį pasaulinį karą namas buvo apgriautas. Pagal išlikusias dalis
pastatas buvo atkurtas ir iš dalies restauruotas 1957 1960 m. Mūrui restauruoti
buvo panaudotos ir gotikinės plytos iš nugriautos Trakų bernardinų vienuolyno
bažnyčios. 1986 m. rekonstrukcijos metu išmūrytas naujas pagrindinio fasado
frontonas, vietoj pokaryje statyto medinio.
8)
Namas (Vokiečių g. 20).
Pirmieji reformacijos žingsniai Vilniuje siekia XV a. pirmąjį ketvirtį.
Evangelikų liuteronų parapija Vilniuje veikė jau 1552 m. Pirmoji bažnyčia
įkurta Vokiečių gatvėje apie 1555 m. Iš pradžių pastatas Vokiečių g. 20
priklausė ilgainiui besikeičiantiems savininkams, o vėliau atiteko evangelikų
liuteronų bendruomenei. Pastate gyveno liuteronų bažnyčios tarnautojai.
1986 m. atliktų tyrimų metu rasti XVI a. mūro ir tinko su gotikinio šrifto
užrašu In Pace Iesus Naz fragmentai bei dvi nišos su sienine tapyba. Vienoje
iš jų Evangelisto Morkaus simbolio sparnuoto liūto fragmentas, kitoje
Evangelisto Mato simbolio apokaliptinės būtybės, panašios į angelą,
laikančios kaspiną su užrašu senąja slavų kalba I Blagimi Ožie (ir teisiaisiais
atgyja) atvaizdas. Namo pastogėje rasti pastato gotikinio frontono mūro
fragmentai.
9)
Namas (Aušros Vartų g. 8).
Pastatas stovi netoli vienintelių išlikusių buvusių miesto vartų Aušros
(Medininkų) vartų, prie svarbaus kelio iš sostinės į garsias pietų Lietuvos
pilis: Medininkus, Krėvą, Lydą ir kt., bei vieno iš prekybinių kelių, vedusių
į pagrindinę miesto turgavietę Rotušės aikštėje. Šalia stovi Šv. Teresės
bažnyčia, Šv. Dvasios cerkvė ir pravoslavų vienuolynas bei Šv. Trejybės
cerkvė. Manoma, kad šiame XV XVI a. pastate buvo pirklio sandėlis. Šio
namo fasadai XVI a. puošti sgrafito technika (baltos ir juodos spalvos tinko
ornamentu). Tokia puošyba Vilniuje aptinkama labai retai. Pastatas restauruotas
1970 1974 m., atkuriant neišlikusį pagrindinio fasado frontoną. Nuo tada
pastate veikia restoranas Medininkai, kurio interjere galima matyti autentiškus
gotikinius skliautus.