Vilniaus architektūra RENESANSAS
Renesanso
idėjos XIV a. pab. susiformavę Šiaurės Italijoje, XV XVI a. išplito po
visą krikščioniškąją Europą. Į Vilnių renesansas atėjo XVI a. pradžioje
per Lietuvos Didžiojo kunigaikščio ir Lenkijos karaliaus Žygimanto Senojo
dvarą. Jo žmona italė karalienė Bona Sforca atvykusi į Vilnių, kvietėsi
ir italų menininkus: architektus, skulptorius, muzikus. XVI a. Lietuvoje
tai pažangos ir švietimo amžius. Steigiamos mokyklos, amatininkų cechai,
spaustuvės. 1522 m. Vilniuje išleista pirmoji knyga LDK teritorijoje Pranciškaus
Skorynos (Francis Skoryna) Mažoji kelionių knygelė, 1529 priimtas
pirmasis Lietuvos Statutas, 1579 įsteigiamas Vilniaus universitetas. 1503
1522 m. pastatyta Vilniaus gynybinė siena, 1536 m. pastatytas pirmasis
mūrinis tiltas per Nerį (Žaliojo tilto vietoje), pradėtas vesti medinis
vandentiekis.
Renesanso
architektūroje naudojamos antikinės architektūros formos (arkos, kolonos,
piliastrai, kapiteliai), tačiau griežtai nesilaikoma antikinio orderio proporcijų.
Mėgiami pusapvalės arkos pavidalo langai ir nišos, arkinės galerijos. Sienos
pradėtos tinkuoti šviesiu tinku, mėgiami ir balto pilko tinko deriniai.
Vilniuje dirbę italų architektai suteikė Vilniui itališko renesanso charakterį,
ko nerasime nei Rygoje, nei Taline.
1)
Valdovų rūmai (Žemutinė pilis). Buvusios gotikinės Žemutinės pilies
vietoje apie 1520 1530 m. pastatyti renesansiniai Valdovų rūmai. Rūmų
planas iš esmės išliko nepakitęs, gotikiniai korpusai iš išorės buvo nutinkuoti,
pastatytas rūmų šiaurinis korpusas. Rūmai vėl perstatyti po 1544 gaisro,
rekonstrukcijos autorius buvo italas Džovanis Činis (Giovanni Cini). Rūmai
buvo trijų aukštų, apatiniuose aukštuose buvo tarnybinės patalpos, trečiajame
kunigaikščio salės ir šeimos kambariai. Žygimanto Augusto dvaras atsikėlė
į Vilnių 1547 m., rūmai baigti rekonstruoti 1548 m. Rūmuose Žygimantas Augustas
sukaupė turtingą biblioteką, paveikslų ir brangenybių rinkinius. Dar kartą
rūmai atnaujinti po 1610 gaisro, rekonstrukcijos architektas iš Nyderlandų
Petras Nonhartas. Karo su Maskva metu 1655 1661 m. apiplėšti ir per mūšius
apgriauti rūmai nebetiko valdovams gyventi. Apie 100 metų jie stovėjo apleisti.
Rūmų griuvėsiai buvo nugriauti 1801 m. 2002 m. pradėti Lietuvos valdovų
rūmų atkūrimo darbai, kurie baigti 2009 m.
Plačiau: http://www.lietuvospilys.lt
2)
Vilniaus universiteto Didysis kiemas. Ryškus renesansinių pastatų
bruožas atviros arkinės galerijos (lodžijos) naudojamos vietoj
koridorių. Tokias galerijas statėsi mokyklos, kolegijos, bendrabučiai (Universiteto
Didžiajame ir Observatorijos kiemuose, Alumnate, pastate Didžioji g. 19).
Galerijos buvo labai paplitusios italų renesanso architektūroje, kur teikė
prieglobstį nuo karštų saulės spindulių. Drėgname ir vėsiame Lietuvos klimate
jomis naudotis buvo nepatogu, todėl daug kur jos vėliau užmūrytos (Jėzuitų
Noviciato pastate Šv.Ignoto g).
3)
Namo Pilies g. 4 atikas. Vilniaus renesanso architektūrai būdingi atikai
(Atikas statinio stogo sienelė virš karnizo). Tokios sienelės atikai
buvo įrengiami kad nors kiek sulaikytų gaisro plitimą. Atikai dažnai būna
puošti pusapskritėmis nišomis arba piliastrais, sujungtais dvigubomis pusapvalėmis
arkutėmis. Tokius atikus turi Senasis arsenalas, namas Pilies g. 4, pastatai
Vilniaus universiteto S.Daukanto kieme ir Šv. Kazimiero bažnyčios kieme.
Puošnius atikus turi Valdovų rūmai ir Aušros vartai.
4)
Aušros (Medininkų) vartai. Tai vieninteliai išlikę gynybinės sienos
vartai, pastatyti drauge su siena 1503 1522 m. Vartų planas beveik kvadratinis,
sienos iki viršutinių šaudymo angų sumūrytos gotikiniu būdu. Antrame ir
trečiame aukšte simetriškai išdėstytos šaudymo angos. XVII a. pr. vartai
paaukštinti ir sumūrytas renesansinis atikas, atskirtas karnizu. Atikas
dekoruotas reljefu, kurio centre dviejų grifonų laikomas LDK herbas. Po
karnizu skulptūrinė antikinio pirklių globėjo Hermio galvutė. Antrojo
aukšto nišoje XVII a. freska Pasaulio išganytojas, kuri atidengta ir
restauruota 2003 m. Šiaurinėje vartų pusėje XVIII a. pr. pristatyta mūrinė
Aušros Vartų Švč. Mergelės Marijos, Gailestingumo Motinos, koplyčia, kuri
1829 m. rekonstruota vėlyvojo klasicizmo stiliumi. Veikianti Aušros Vartų
koplyčia pritraukia būrius maldininkų ir piligrimų.
5)
Mažoji gildija susideda iš dviejų pastatų Didžioji g. 24 ir 26. Pietinis
namas statytas XV a., sienos mūrytos gotikiniu būdu. 1608 m. namą išsinuomojo
pirkliai ir jį rekonstravo. Tada pastatas pavadintas Mažąja gildija. Rūsiuose
buvo karčemos, pirmame aukšte parduotuvės, antras aukštas gyvenamas, kieme
sandėliai. XVII a. pr. gildija išplėsta, pastatytas renesansinis pastatas
(Didžioji g. 24) į šiaurę nuo gotikinio. Rūsyje buvo sandėliai ir karčemos,
antrame aukšte salė gildijos susirinkimams. Pastatas turi išraiškingą
renesansinį fasadą, tinkuotą būdingu tam laikui tamsiai pilku tinku, kuriame
baltais apvadais išryškinti simetriški langai. Nuo 1993 m. čia veikia Kazio
Varnelio namai-muziejus.
Plačiau: http://www.muziejai.lt/Vilnius/Varnelio_muziejus.htm
6)
Namas Rūdninkų g.10. Penki stačiakampiai langai turi lipdytinius, būdingus
vėlyvajam renesansui apvadus (restauruoti XIX a.). Kieme yra lodžija dvi
elipsinės arkos, kurias remia trumpas stulpas ir piliastrai.
7)
Šv. Mykolo bažnyčia vienas gražiausių ir geriausiai išlikusių Vilniaus
renesanso paminklų. Pastatyta 1594 1627 m. kanclerio Leono Sapiegos iniciatyva,
kaip bernardinių vienuolyno bažnyčia, o drauge ir Sapiegų šeimos mauzoliejus.
Bažnyčios pagrindinis fasadas renesansinis, tačiau su barokinių formų bokšteliais.
Vertingi renesansiniai bažnyčios skliautai, puošti dekoratyvių nerviūrų
raštais. Šiuo metu bažnyčia drauge su vienuolynu remontuojama, čia bus atidarytas
Bažnytinio paveldo muziejus.
8)
Bazilijonų varpinė pastatyta XVI a. Vilniaus bazilijonų vienuolyno kieme.
Statinys yra kvadratinio plano su nusklembtais kampais, turi keturšlaitį
stogą. Fasaduose išdėstytos aukštos ir siauros arkinės angos, frizas puoštas
apskritomis angelėmis. Tai monumentalus ir santūrus renesansinis pastatas.