VILNIAUS
ARCHITEKTŪRA (įžanga)
Čia
rasite trumpą pagrindinių Vilniaus architektūros stilių apžvalgą su būdingais
pavyzdžiais. Senoji Vilniaus architektūra ir išsaugota pastatų įvairovė
puikiai parodo kaip plėtojosi šis Vidurio Europos miestas. Vilnius, panašiai
kaip Lvovas, ar Ryga vienas labiausiai į Rytus nutolusių Europos gotikos,
renesanso ir baroko architektūros centrų. Plytinė gotika, kuri turi bendrų
bruožų su šiaurės Lenkijos ir šiaurės Vokietijos gotika, Vilnių pasiekė
XIV a. pabaigoje ir klestėjo iki XVI a. pab. XVI a. pradžioje per Žygimanto
Senojo dvarą į Vilnių atkeliavę šiaurės Italijos architektai davė pradžią
renesanso stiliui, kuris įneša į miestą itališkos dvasios.
Baroko
kultūros suklestėjimas siejamas su katalikybės atgimimu ir aktyvia jėzuitų
veikla XVII a. Jėzuitų vykdomas statybas prižiūrėjo ordino centras Romoje
ir ordino provincijų vyriausieji architektai. Lietuvoje nuo 1583 m. jėzuitų
vyriausiuoju architektu dirbo italas Džovanis M. Bernardonis (Giovanni
Mario Bernardoni), jis bendradarbiavo su kitais patyrusiais jėzuitų
architektais ir su vietiniais architektais. Taip vietines statybos tradicijas
papildydavo naujos stilistinės tendencijos. Susiformavo savita baroko atmaina
Vilniaus baroko mokykla, šis stilius XVII XVIII a. išplito po visą buvusios
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teritoriją: dabartinę vakarų Baltarusiją,
šiaurės ir vakarų Ukrainą ir rytų Lenkiją. Žymiausias Vilniaus baroko architektas
Janas Kristupas Glaubicas (Jan K. Glaubitz), kuris po XVIII a.
vidurio gaisrų rekonstravo Šv. Jonų, Šv. Kotrynos, Misionierių bažnyčias,
sukūrė nuostabius Bazilijonų vienuolyno vartus.
Architektas
Laurynas Gucevičius, studijavęs Romoje ir Paryžiuje, sukūrė svarbiausius
Vilniaus klasicizmo pastatus Vilniaus katedrą, Rotušę, kai kuriuos Verkių
rūmų ansamblio pastatus. XVIII a. pab. XIX a. viduryje klasicizmo stiliumi
pastatyta bei rekonstruota daug didikų rūmų ir gyvenamųjų namų (pvz. De
Reusų, Sulistrovskių, Abramavičių rūmai). XIX a. Lietuvoje pradėjo reikštis
rusų architektai, daugiausiai baigę Peterburgo dailės akademiją. Ryškiausias
rusiškojo ampyro pavyzdys Vilniaus generalgubernatūros (dabar Prezidentūros)
rūmai, kuriuos projektavo peterburgietis Vasilijus Stasovas (Vasily Stasov).
XIX
a. statomi romantizmo bei istorizmo (neogotikos, neorenesanso, neobaroko)
stiliaus pastatai turi daug bendro su kaimyninės Lenkijos architektūra.
XX a. pradžioje Vilnių pasiekia moderno (dar vadinamo secesija arba jugendu)
stilius, kuris skiriasi nuo Vakarų Europos, ir ypač nuo puošniojo Rygos
moderno, santūrumu ir formų geometriškumu.