PAŽINKIME
VILNIAUS SENAMIESTĮ
VšĮ Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūros Informacinis centras nuo
2000 m. rengia pažintinius teminius pasivaikščiojimus moksleiviams po Vilniaus
senamiestį. Čia rasite septynių tokių pasivaikščiojimų, skirtų įvairaus
amžiaus moksleivių grupėms su lydinčiuoju mokytoju, aprašymus. Vidutinė
vieno pažintinio pasivaikščiojimo trukmė 1 val. 15 min.
(
Teminių pasivaikščiojimų
ŽEMĖLAPIS )
(
Lietuvos moksleivių bei suaugusiųjų grupėms rengiamų kultūrinių pasivaikščiojimų-ekskursijų
po Vilniaus senamiestį ĮKAINIAI
)
Visas
šias ekskursijas galite užsisakyti: Vilniaus senamiesčio atnaujinimo agentūroje
el. paštu k.vizinyte@vsaa.lt
tel. (8 5) 212 1851
MIESTO ISTORIJOS IŠTAKOS
Pažintinį pasivaikščiojimą pradėsime nuo Mindaugo, o baigsime prie Gedimino
paminklo. Pamatysime seniausių Vilniaus pastatų liekanas Pilies (Gedimino)
kalno papėdėje ir Katedros aikštėje, išgirsime Vilniaus miesto kūrimosi
XIIIXIV a. istoriją. Siūlome šį pasivaikščiojimą sujungti su ekskursijomis
į Katedros požemius, Gedimino pilies bokštą, Nacionalinio muziejaus padalinius.
Aukštutinės ir Žemutinės pilių (Valdovų rūmų) ir Kalnų parko teritorija
tai Vilniaus kūrimosi lopšys. Vilnelės ir Neries santakoje, ten, kur dabar
Kalnų parkas, senovėje kūrėsi pirmosios medinių statinių gyvenvietės. Nuo
priešų jas saugojo statūs kalvų šlaitai, sutvirtinti plūkto molio pylimais,
rąstų ir akmenų sienomis. XIII XIV a. ant Plikojo (dabar Trijų kryžių),
Stalo ir gretimų kalvų stovėjo medinė Kreivoji pilis. Po daugkartinių puolimų
1390 m. kryžiuočiai pilį su gyvenviete sudegino, nuo tada pagrindine tapo
Aukštutinė pilis ant Pilies kalno, o jos papėdėje kūrėsi mūrinė Žemutinė
pilis. Pilies kalno šiaurinėje papėdėje galime pamatyti išlikusią pilių
gynybinės sienos dalį.
Katedros aikštėje buvusios gynybinės sienos, bokštų ir vartų vietos yra
pažymėtos raudono granito juostomis. Katedros varpinės bokšto apatinė dalis
tai buvęs gynybinis bokštas. Jis yra vienas iš seniausių mūrų Vilniuje.
Katedros požemiuose galime pamatyti XIII a. šventovės liekanas, o Pilies
kalno papėdėje neišlikusių Šv. Onos ir Šv. Barboros bažnytėlių pamatų
kontūrus. Dabar iš senųjų Vilniaus pilių beliko tik Gedimino bokštas ir
Aukštutinės pilies griuvėsiai.
Žemutinė pilis (Valdovų rūmai) nugriauta 1801 m. Jos liekanas ir kultūrinį
sluoksnį, siekusį net 8 metrus, 19852005 m. tyrinėję archeologai aptiko
net 200 000 įvairių radinių: indų nuolaužų, papuošalų, monetų, spynų, raktų,
keraminių koklių, statinių papuošimų detalių. Ant Valdovų rūmų pamatų 20022009
m. atstatyti naujieji Valdovų rūmai, kuriuose veiks muziejus, vyks iškilmingi
renginiai ir svečių priėmimai.
SAVIVALDA
IR ROTUŠĖ
Rotušės aikštėje kalbėsime apie miesto savivaldos ir Rotušės pastato
istoriją. Papasakosime ir apie kitus Rotušės aikštės pastatus, tada eisime
Vokiečių gatve iki buvusios magistrato vietos Dominikonų gatvėje.
Vilniui miesto savivaldos (Magdeburgo) teises 1387 m. suteikė Lietuvos didžiojo
kunigaikščio Jogailos privilegija, išduota Merkinėje. Ja miestui suteikta
žemė, ant kurios jis buvo įsikūręs, o miestiečių bendruomenei teisė organizuoti
miesto savivaldą, pagrįstą laisvės, pareigos ir atsakomybės principais.
Magdeburgo teisė nuo XIV a. iki XVIII a. pabaigos buvo stabili ir patikima
vietos savivaldos forma Lietuvoje. Vilniaus valdymo funkcijas vykdė Rotušėje
įsikūręs magistratas, kurį sudarė 12 burmistrų ir 24 tarėjai, vadovaujami
vaito. Magistratas rūpinosi viešąja tvarka, miestiečių kariniu parengimu,
priešgaisrine apsauga, miesto ūkio tvarkymu, mokesčių rinkimu bei iždu,
maisto atsargų kaupimu, cechų statutų tvirtinimu.
Nuo 1503 m. minimas seniausias Vilniaus rotušės pastatas, stovėjęs dabartinės
Rotušės vietoje, kurio pagrindinis įėjimas ir aikštė žvelgė į Šv. Kazimiero
bažnyčią. Pastatas ne kartą buvo perstatytas, o dabartinę klasicistinę išvaizdą
drauge su aikšte įgavo 1799 m., atlikus rekonstrukciją pagal architekto
Lauryno Gucevičiaus projektą. Carinės Rusijos valdymo metu, 1840 m. panaikinus
Lietuvos statutą ir Vilniui netekus Magdeburgo teisių, buvo panaikinta miestiečių
savivalda. Nuo to laiko miesto valdžia ne kartą keitė pavadinimą (dūma,
miesto valdyba, deputatų taryba) bei būstinės vietą (Dominikonų g., Lukiškių
a., Gedimino pr.).
Nuo 1990 m. gyventojų ketveriems metams renkamą Vilniaus miesto savivaldybės
tarybą sudaro 51 narys, jai vadovauja miesto meras. Nuo 2004 m. Vilniaus
miesto savivaldybė įsikūrė moderniame 20-ies aukštų pastate Konstitucijos
pr. 3. Šalia esančią Europos aikštę supa prekybos centras ir 33 aukštų verslo
centras Europa aukščiausias pastatas Baltijos šalyse. Senojoje Vilniaus
rotušėje vyksta parodos, koncertai, konferencijos, reprezentaciniai miesto
ir valstybės renginiai.
VILNIAUS
ŠVENTOVĖS
Pasivaikščiojimo metu aplankysime tris skirtingų tikybų šventoves ir
aptarsime tų šventovių panašumus bei skirtumus. Galimi du variantai: 1)
Šv.Trejybės graikų apeigų katalikų (unitų) bažnyčia, Šv. Dvasios stačiatikių
soboras ir Šv.Teresės katalikų bažnyčia; 2) Buvusi Didžioji
žydų sinagoga, Evangelikų liuteronų bažnyčia, Evangelikų reformatų bažnyčia
ir Šv. Mikalojaus katalikų bažnyčia. Kalbėsime ne tik apie skirtingas religines
bendruomenes ir vienuolijas, bet ir apie tų bendruomenių apgyvendintų skirtingų
senamiesčio dalių ypatybes. Siūlome šį pasivaikščiojimą sujungti su ekskursija
į Bažnytinio paveldo muziejų.
Vilniaus senamiestyje yra 29 istorinės šventovės: katalikų, stačiatikių,
evangelikų liuteronų, evangelikų reformatų bažnyčios bei žydų sinagoga.
Lukiškių aikštėje stovėjo, bet iki mūsų dienų neišliko totorių mečetė. Už
senamiesčio ribų, Žvėryne, yra karaimų kinesė. Nuostabu, kokie įvairūs buvo
Vilniaus gyventojai pagal tikybas, tautas, kalbas bei papročius. Seniausios
bažnyčios stovėjo Pilių teritorijoje: Šv. Martyno bažnyčia ant Pilies kalno
(neišlikusi), senoji Šv. Onos bažnyčia Pilies kalno papėdėje (išlikę pamatai)
ir senoji XIII a. Katedra.
Dar prieš Lietuvos krikštą Vilniuje cerkves statėsi stačiatikiai, atvykę
iš rytinių Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės žemių. Stačiatikių bendruomenė,
kuriai priklausė ir kai kurie Lietuvos valdovų šeimų nariai, iki XV a. buvo
gausiausia. Dabar senamiestyje yra išlikę keturios stačiatikių bažnyčios.
Švč. Trejybės (Bazilijonų) bažnyčioje XVIIXVIII a. meldėsi unitai, ši bažnyčia
ir dabar priklauso graikų apeigų katalikų bendruomenei (unitams). Iš XIVXVI
a. išliko gotikinės Šv. Mikalojaus, Šv. Onos ir Bernardinų bažnyčios, iš
XVII a. renesansinės Šv. Mykolo ir Šv. Stepono bažnyčios.
XVIIXVIII a. senamiestyje pastatyta net 16 baroko stiliaus bažnyčių; jų
liekni bokštai ir puošnūs kupolai senamiestį daro nepakartojamą. XIX a.
viduryje carinė Rusijos valdžia uždarė daugumą katalikų vienuolynų ir bažnyčių,
jos stovėjo apleistos arba paverstos stačiatikių cerkvėmis, vienuolynai
tapo kareivinėmis. Sovietiniais laikais daug šventovių irgi buvo paverstos
sandėliais, gamybinėmis dirbtuvėmis, geriausiu atveju muziejais. Tik nedaugelis
bažnyčių tuomet veikė pagal paskirtį.
Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, bažnyčiai priklausę pastatai sugrąžinti
tikriesiems šeimininkams. Nuo to laiko bažnyčios kruopščiai restauruojamos,
stengiantis išsaugoti kuo daugiau autentiškumo. Atnaujinta Šv. Kazimiero
bažnyčia, restauruotoje Šv. Mykolo bažnyčioje įrengtas Bažnytinio paveldo
muziejus, restauruotoje Šv. Kotrynos bažnyčioje Koncertų salė. Bernardinų
bažnyčia ir vienuolynas pritaikyti turistams lankyti.
MIESTO
GYNYBINĖ SIENA
Pasivaikščiojimas prasideda Trakų gatvės pradžioje (Trakų g. 2) ir baigiasi
Subačiaus ir Šv. Dvasios gatvių sankirtoje. Eidami Pylimo gatve, surasime
išlikusias miesto sienos liekanas, kalbėsime apie sienos statybą ir jos
reikšmę miesto gyvenimui. Sužinosime, kur buvo iki mūsų dienų neišlikę sienos
vartai ir kaip jie atrodė, pasigėrėsime vieninteliais išlikusiais Aušros
Vartais, restauruota jų sienų tapyba bei čia esančiu šventu paveikslu.
Miesto gynybinė siena, statyta 15031522 metais, skirta apsaugoti miestą
nuo gresiančių totorių antpuolių. Ji buvo 3,2 km ilgio, apie 6 m aukščio.
Sienoje buvo įrengti devyneri vartai, kuriuos saugojo net 24 ginkluoti sargybiniai.
Nakčiai vartai buvo užrakinami, kad į miestą slapčia nepatektų plėšikai
ir valkatos. Miesto uždarymas ne tik saugojo nuo priešų, bet ir padėjo kontroliuoti
muitų mokesčių rinkimą iš atvykstančių svetimšalių pirklių.
Caro valdžios įsakymu beveik visa gynybinė siena buvo nugriauta XIX a. pradžioje.
Beliko tik Aušros Vartai, palikti dėl juose esančio stebuklingo Dievo Motinos
paveikslo. Išliko tik tos sienos dalys, kurios supo vienuolynų teritorijas,
arba tarnavo kaip namo sienos. Kaip atrodė Subačiaus
vartai galima pamatyti Subačiaus gatvėje stovinčiame informaciniame
stende. Sienos atkarpos yra išlikę Pylimo, Bazilijonų, Šv. Dvasios gatvėse.
Rūdininkų g. kiemelyje atkurtas sienos fragmentas su medine galerija, nedidelė
sienos atkarpa atkurta ir L. Stuokos-Gucevičiaus gatvėje šalia Katedros
aikštės. Ateityje numatoma atkurti daugiau gynybinės sienos fragmentų, sutvarkyti
jų aplinką, įrengti apšvietimą ir informacinius stendus.
VILNIAUS
AMATININKAI
Pažintinis pasivaikščiojimas po amatininkų galerijas organizuojamas
tik iš anksto susitarus. Mokomieji praktiniai užsiėmimai galerijose-dirbtuvėse
yra mokami, kainos priklauso nuo naudojamų medžiagų.
Viduramžiais Vilniuje, kaip ir kituose Europos miestuose, klestėjo amatai.
1495 m. Vilniuje susikūrė pirmieji auksakalių ir siuvėjų amatų cechai, truputį
vėliau barzdaskučių, kalvių, batsiuvių, audėjų cechai. XVIIXVIII a. mieste
buvo žinomos net 122 amatų rūšys: puodžiaus, stikliaus, staliaus, odminio,
knygrišio, mėsininko, druskio, duonkepio, aludario, virėjo, kubiliaus, ginklakalio,
liejiko, muiladario, adatininko, peilininko, siuvinėtojo, skrybėlininko,
vežiko, upeivio ir kiti. Apie populiarius amatus liudija išlikę Stiklių,
Mėsinių, Raugyklos, Odminių gatvių pavadinimai.
2002 m. Vilniaus miesto savivaldybė pradėjo įgyvendinti Dailiųjų
amatų, etnografinių verslų ir mugių programą, kurios tikslas atgaivinti
tradicinius miesto amatus. Šiuo metu senamiestyje pagal šią programą veikia
16 amatų galerijų-dirbtuvių. Šios galerijos rekonstruoja ir demonstruoja
amatų gamybos technologijas, rengia parodas ir mokymus. Vilniaus amatininkai
dalyvauja tradicinėse miesto amatų šventėse, kurių metu po atviru dangumi
ne tik pristato savo amatus, prekiauja puikiais rankų darbo gaminiais, bet
ir kviečiasi į šventes savo amato atstovus iš kaimyninių miestų ir šalių.
Kaziuko (kovo 4 d.) ir Šv. Baltramiejaus (rugpjūčio 21 d.) mugių metu amatininkai
nuo 2007 m. atkūrė įspūdingą tradicinę dalyvių eiseną su šventine apranga
ir vėliavomis.
ŽYMIAUSI VILNIAUS ŽMONĖS
Aplankysime žymiems vilniečiams pastatytus paminklus ir pakalbėsime apie
tų žmonių indėlį į miesto kultūrą, mokslą ar politiką. Pasivaikščiojimo
pradžia prie Gedimino, o pabaiga prie Barboros Radvilaitės paminklo Vokiečių
gatvėje. Siūlome šį pasivaikščiojimą sujungti su ekskursija į A.Mickevičiaus
muziejų, Marijos ir Jurgio Šlapelių namą-muziejų arba M.K.Čiurlionio namus.
Vilnius buvo ir yra tolerantiškas bei svetingas visiems jame gyvenantiems
žmonėms. 1323 m. Gediminas laiškuose Vakarų Europos miestams kvietė atvykti
į Vilnių pirklius, amatininkus, žemdirbius ir vienuolius, žadėdamas įsikūrimo
proga suteikti žemės ir kitų lengvatų. Nuo seno Vilniuje gyveno įvairių
tautų žmonės: rusėnai (baltarusiai ir ukrainiečiai), lenkai, žydai, čekai,
vokiečiai, italai, totoriai, karaimai, armėnai. Vilniaus senamiestyje yra
Vokiečių, Žydų, Totorių, Rusų gatvės.
Žymiems Vilniaus menininkams ir visuomenės veikėjams pastatyti paminklai
ir atminimo lentos: rusėnų spaustuvininkui Pranciškui Skorynai, architektui
Laurynui Gucevičiui, žydų mąstytojui Gaonui Elijahu, lenkų poetams Adomui
Mickevičiui, Julijui Slovackiui, ukrainiečių poetui ir dailininkui Tarasui
Ševčenkai, kompozitoriui Stanislovui Moniuškai, visuomenės veikėjui Juzefui
Montvilai, smuikininkui Jašai Heifecui, poetei Salomėjai Nėriai, filosofui
Levui Karsavinui. Senamiestyje yra gatvės, pavadintos Jono Basanavičiaus,
Žygimanto Liauksmino, Konstantino Sirvydo, Kosto Kalinausko, Tado Vrublevskio
vardais, Simono Daukanto aikštė, Adomo Mickevičiaus muziejus, M. K. Čiurlionio
namai, Marijos ir Jurgio Šlapelių namas-muziejus.
VILNIAUS ARCHITEKTŪROS STILIAI
Pasivaikščiojimą pradėsime Stiklių g. 4, kiemelyje, eisime per Rotušės aikštę,
Aušros Vartų, Šv. Dvasios gatvėmis ir baigsime apžvalgos aikštelėje Subačiaus
g. šalia Bastėjos. Kalbėsime apie skirtingus architektūros stilius, jų ištakas
ir raidą, sužinosime, kaip atskirti vieną stilių nuo kito. Apžiūrėsime gotikinius
pastatus Stiklių ir Aušros Vartų gatvėse, renesansinius Rotušės aikštės
namus ir klasicistinę Rotušę, išgirsime pasakojimus apie barokines Šv. Kazimiero,
Šv.Teresės bažnyčias, unitų Bazilijonų bažnyčią, Šv. Dvasios cerkvę, eisime
romantiška gatvele palei restauruotą gynybinę sieną. Siūlome šį pasivaikščiojimą
sujungti su ekskursija po Vilniaus universiteto kiemelius.
Vilniaus senamiestyje galime pamatyti visų Lietuvos architektūros stilių
pastatų: gotikos, renesanso, baroko, klasicizmo, istorizmo, moderno. Pirmieji
mūriniai statiniai Vilniuje pradėti statyti ankstyvaisiais viduramžiais
XIII a. pabaigoje. Ankstyvieji gynybiniai statiniai, pastatų pamatai ir
rūsiai buvo mūryti iš lauko riedulių ir plytų.
Gotika pirmasis architektūros stilius, atkeliavęs XIV a. viduryje drauge
su svetimšaliais meistrais ir amatininkais iš vokiškųjų Hanzos pirklių sąjungos
miestų. Gotikinius pastatus galima atskirti iš raudonų netinkuotų plytų
sienų, puoštų profilinių plytų ornamentais, baltai tinkuotomis nišomis,
dekoratyvinėmis juostomis. Vėlyvoji gotika praminta liepsnojančia dėl
įspūdingo architektūros išraiškingumo, išgautos ypatingos plytų bei čerpių
spalvos.
XVI a. renesanso metu Vilniuje kūrė Italijos architektai ir menininkai,
pakviesti Lietuvos valdovų Žygimanto Senojo ir Žygimanto Augusto. Renesansiniams
pastatams būdingos atviros arkinės galerijos, atikai, pilkai ir baltai tinkuotos
sienos, sgrafito ornamentai. Itališkojo baroko stilių iš Romos atvežė jėzuitų
vienuoliai, atvykę į Vilnių stiprinti katalikybės. Puikius italų menininkus
rūmų dekoruoti kvietėsi ir turtingieji Lietuvos didikai. Pagal to laikmečio
madą buvo atstatomos senos ir statomos naujos nepaprastai puošnios bažnyčios,
kurias atskirsime iš grakščių bokštų, kupolų, banguotų ir laužytų karnizų,
lipdiniais puoštų langų ir durų.
Daugelis senamiesčio namų XVIII a. pabaigoje ir XIX a. perstatyti klasicizmo
stiliumi, kuris tuomet klestėjo visoje Europoje ir Rusijos imperijoje. Klasicizmui
būdingos griežtos tiesios langų ir durų formos. Išraiškingiausias pastatų
elementas portikas (prieangis) su kolonomis ir trikampiu frontonu virš
jo.
XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje buvo populiarus istorizmo stilius (eklektika),
tai yra įvairių istorinių stilių detalių naudojimas. Tuo metu Vilniuje dirbo
daug atvykusių Peterburge mokslus baigusių architektų. XX a. pradžioje Vilnių
papuošė moderno stiliaus pastatai: bankai, prekybiniai centrai ir gyvenamieji
namai. Vilniaus modernas yra santūrus, ne toks puošnus formų gausa. Per
antrąjį pasaulinį karą nemažai senamiesčio pastatų buvo sugriauta. Jų vietose
įrengti skverai arba pastatyta keletas šiuolaikinės architektūros (modernizmo
stiliaus) pastatų. Stilių įvairovė sudaro nepakartojamą senamiesčio žavesį.
Daugiau apie Vilniaus
architektūros stilius