Vilniaus
Didžioji sinagoga
Vilniaus
Didžioji Sinagoga Vilniaus Didžioji Sinagoga svarbiausias Lietuvos žydų
dvasinis ir kultūrinis centras nuo XVI a. pabaigos iki XX a. penktojo dešimtmečio.
Vilniaus mieste pagal kai kurių istorikų prielaidas jau XIV a. pradžioje
galėjo gyventi pirmieji žydų bendruomenės nariai, tačiau rimtų įrodymų apie
egzistavusią bendruomenę žinių nėra. Galima manyti, jog žydų bendruomenė
Vilniuje galėjo būti jau XV amžiuje, nes minimos pirmosios žydų kapinės
už Neries, Šnipiškėse. Istorikai pirmųjų bendruomenių susikūrimą sieja su
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės susiformavimu (XIV a. pabaigoje jau
minimos Bresto, Gardino ir Trakų žydų bendruomenės). Apie to laikmečio maldos
namų buvimą Lietuvos Jeruzalėje taip pat nėra žinoma. Jau XVI a. minima
sinagoga Trakuose.
Tik
nuo 1573 m. žydų bendruomenė Vilniuje galėjo turėti savo maldos namus, nes
tais metais Varšuvos konfederacija sulygino kitatikių teises su katalikais.
Iki tol žydams buvo uždrausta turėti savo maldos namus. Vilniaus žydų bendruomenė
kunigaikščio Sluckio sklype, kuris buvo netoli Vokiečių gatvės, pradėjo
statyti pirmuosius medinius maldos namus arba sinagogą. Tai buvo didelis
įvykis Vilniaus žydų gyvenime. Pagal vyravusią tradiciją maldos namai buvo
vienas iš svarbiausiu ir reikšmingiausiu dvasiniu, kultūriniu ir mokslo
židiniu. Nėra žinių kaip atrodė pirmoji Vilniaus sinagoga. Sinagogos dydis
priklausė nuo bendruomenės narių ir namų skaičiaus. Be to, žydų maldos namams
buvo taikomi įvairūs apribojimai. Sinagoga negalėjo būti aukštesnė už kitų
krikščionių bažnyčias ir vienuolynus, ir turėjo būti pakankamai toli nuo
kitų bažnyčių. Be to, ji negalėjo turėti varpinės arba bokšto.
Per pagromus, kuriuos įvykdė Vilniaus miestiečiai 1592, 1606 ir 1635 metais,
sinagoga buvo apgriauta, po to vėl atstatyta.
Kitas labai svarbus Vilniaus žydų bendruomenės gyvenime įvykis buvo karaliaus
Zigmanto Vazos 1593 metų privilegija. Karalius suteikė jiems palankias salygas
įsikurti Vilniaus mieste, t.y. leido prekiauti, pirkti namus, turėti savo
kapines, pirtis ir sinagogą. O, Vladislovas IV Vaza savo 1633 m. privilegija
leido įkurti žydų kvartalą Vilniaus mieste. Savo privilegijoje karalius
taip pat leido šiame kvartale pastatyti mūrinę sinagogą, tačiau laikantis
visų apribojimų, kurie galiojo Abiejų Tautų respublikoje. Šiame kvartale
(tarp trijų gatvių: Šv. Mykolo, Skerdyklos ir Žydų) žydai privalėjo įsikurti
per 15 metų. Kaip medinės sinagogos, taip ir mūrinės tiksli pastatymo data
nėra žinoma. Tačiau yra aišku, jog mūrinė sinagoga pagal paskutinės privilegijos
datą turėjo būti pastatyta po 1633 metų. Deja nėra žinomas nei architektas,
nei statytojas, nei fundatoriai.
Vilniaus Didžioji sinagoga buvo 25 m ilgio, 22,3 m pločio ir 12,1 m aukščio.
Taigi beveik kvadrato formos. Dar 2 metrus buvo įleista į žemę. Šie žydų
maldos namai savo dydžiu ir puošnumu pranoko visas Abiejų Tautų respublikoje
pastatytas sinagogas. Kai kurie autoriai teigia, kad į ją tilpdavo keli
tūkstančiai žmonių. Ją įrengė pagal visus tuometinius ritualinius reikalavimus
arba tradiciją. Manoma, kad mūrinė sinagoga buvo renesanso architektūros
stiliaus, nes laikmečio tradicijos taip pat turėjo didelę įtaką. Be to XVII
a. pirmoje pusėje Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje mūrinių žydų maldos
namų buvo pastatyta visuose didesniuose miestuose. Iki XVIII a. pabaigos
Vilniaus didžiąją sinagogą siaubė 1655 1661 metais Vilnių okupavę rusai
ir 1748 bei 1749 metų gaisrai. Tačiau, nepaisant stichinių nelaimių ir kitų
nepalankių veiksnių, šioje šventovėje išliko dauguma meno kūrinių ir brangenybių,
kurias buvo paukoję turtingesni bendruomenės nariai. Pirmojo pasaulinio
karo metu nemaža dalis daiktų iš sinagogos buvo išvežta į Rusiją. Per 1794
m. sukilimą, nors ir nebuvo smarkiai apgriauta, tačiau po sukilimo buvo
atnaujinta ir įgijo to metu vyravusio klasicistinio stiliaus elementų.
Sinagoga buvo įrengta pagal visas tokiems maldos namams būdingas tradicijas:
dalijimas į vyrų ir moterų puses, Toros saugojimo ir jos skaitymo vietų
parinkimas ir pan. Tikintieji privalėjo išsipirkti vietas šioje šventovėje.
Pagal inžinieriaus Leonido Vinerio parengtą 1893 m. projektą įvyko dalinis
Vilniaus sinagogos perstatymas arba, kitaip sakant, pritaikymas naujoms
sąlygoms. Šiaurės vakarų pusėje, moterų galerijoje buvo iškirstos angos,
padarytas naujas įėjimas, padidintos kai kurios patalpos. Taip sutvarkyta
sinagoga išstovėjo iki Antrojo pasaulinio karo. Karo metu buvo gana smarkiai
apgriauta: išliko tik sienos ir kai kurie interjero elementai. Tokios būsenos
šventovę buvo įmanoma nesunkiai atstatyti. Tačiau sovietinė valdžia pagal
naująjį generalinį 1953 m.Vilniaus planą, Didžiąją Vilniaus sinagogą 1955
1957 m. visiškai sunaikino. Įvertinant Vilniaus Didžiosios sinagogos reikšmę
tiek Vilniaus miestui, tiek Lietuvos žydams, reikėtų pasakyti, kad čia vyko
pagrindinis žydų dvasinis gyvenimas. Sinagoga tapo vienu iš svarbiausių
žydų kvartalo, ne tik architektūrinių, bet dvasiniu ir kultūriniu centru.